Followers

Sunday, November 13, 2011

Awas! Sihir kini menular melalui Facebook


Awas! Sihir kini menular melalui Facebook

KOTA BHARU – Pengguna laman sosial ‘facebook’ kini perlu berhati-hati terutama ketika memasukkan gambar-gambar mereka untuk paparan umum bagi mengelak unsur sihir dan gangguan.

Pengerusi Persatuan Kebajikan Perubatan Islam Darussyifa’ Cawangan Kelantan, Zaki Ya berkata, pada zaman alam siber ini, jin boleh juga merapati manusia melalui internet atau gelombang termasuk laman sosial ‘facebook’.

“Sebelum ini, saya pernah merawat satu kes orang terkena sihir yang meracau-racau secara tiba-tiba ketika berada di hadapan komputer semasa melayari internet.

“Beberapa hari lalu, saya menerima khidmat pesanan ringkas (SMS) daripada seorang bapa yang mahu anaknya dirawat setelah setahun tidak mahu ke sekolah dan bapa tersebut mengesyaki ada jin yang menyihir anaknya melalui talian internet,” katanya semasa ditemui di Klinik Rawatan Islam dan Tradisional (Rawatid) Pusat Islam Universiti Sains Malaysia (USM), Kubang Kerian, di sini.

Zaki berkata, bapa terbabit menceritakan dalam SMS itu anaknya akan mengamuk setiap kali ibu bapanya menghalang dia bermain internet, malahan anak berkenaan juga pernah mengancam akan membunuh diri jika dihalang.

Beliau berkata, pesakit itu belum ditemuinya dan perawat Pusat Rawatan Islam Darussyifa’ akan membantu anak berkenaan supaya pulih semula.

Dalam pada itu, katanya, dianggarkan 60 peratus rakyat di negeri ini masih mempercayai bomoh melalui perubatan tradisional, sedangkan perbuatan itu bertentangan dengan ajaran agama.

Menurutnya, walaupun zaman berubah, namun masih ada segelintir masyarakat yang masih mempercayai bomoh dan tukang sihir.

“Berdasarkan pengalaman kami sebagai perawat, dianggarkan 60 peratus rakyat di Kelantan mencari bomoh terutama ketika mereka mengalami gangguan atau mengesyaki ada penyakit. Amalan dan budaya menemui bomoh ini masih tinggi di kalangan orang Kelantan, malahan majoriti bomoh itu mengamalkan ilmu daripada Thailand dan segelintirnya adalah bomoh Melayu,” katanya .

Sementara itu, Timbalan Pengarah Pusat Islam USM Kubang Kerian, Dr Wan Nudri Wan Daud berkata, pihaknya mengadakan Rawatid yang membolehkan 13 kakitangan USM bakal memperoleh sijil pada majlis konvokesyen bidang itu pada 23 Disember depan.

“Kami membantu pesakit di wad mendapatkan rawatan Islam berdasarkan permintaan keluarga setelah pesakit itu tidak dikenal pasti penyakitnya atau perlu segera diselamatkan daripada gangguan jin atau sihir,” katanya.

Comments
41 Comments

41 comments:

Kang Fathur said... [Reply]

WAH... NAUDZUBILLAH....

PinayMomOnline said... [Reply]

thank you for visiting...

Edios Miharja said... [Reply]

info yang menarik...

Marliyana Mk said... [Reply]

macam2 skrg ni :(

-gadiskaca- said... [Reply]

lalu fb pon boley jadik ek....~~~

..:..Rez Iras ..:.. said... [Reply]

jadi ngerii dehh..

makasie kunjungannya..:)

kakak said... [Reply]

nauzubillahi minzalikk.. mintak dijauhkan..

Nurul Nabihah said... [Reply]

Amin...

- LIANA ASIF - said... [Reply]

zaman je moden, tp pemikiran masih sempit... minta dijauhi dari segala kejahatan mcm ni...

omar_faruqi said... [Reply]

thanks share info ni yaa...

Jum'atil Fajar said... [Reply]

Artikelnya menarik. Terima kasih sudah berkunjung.

Eyka said... [Reply]

fb pon boleyy...iskh iskh iskh -.-

ika said... [Reply]

seram ya

dan sebenarnya said... [Reply]

erm,terima kasih atas info ini,ia dapat mengajar pengguna fb supaya lebih berhati2 meletakkan gambar ddalam fb.

Azekzk said... [Reply]

baru saya tahu..

Aida Farzana said... [Reply]

nauzubillah,,jgnlah kena..mintak dijauhkan

awannn said... [Reply]

oke berkunjung balik

Mukri said... [Reply]

menarik...nice blog

yat sadri said... [Reply]

ish! minta2 dijauhkan lh~~

share everything blog said... [Reply]

ihh seremm ya..

kodak camcorder said... [Reply]

harus byk istigfar ya..

SwEetForEst said... [Reply]

subhanallah..dunia..

yutrian said... [Reply]

Subhanallah,....

madyas said... [Reply]

wah ada-ada saja..sihir sudah menular melalui facebook.
biar tidak tertular,perkuat iman kita....
nice blog.....thanks your info

hana nabihah said... [Reply]

thanks sharing :)

Anna said... [Reply]

kesimpulannya.jangan letak gambar kat internet

Himmymaru said... [Reply]

waduh waduh, gawat gini donggg =,="

Muhammad Insan Kamil said... [Reply]

:) unik

Jane Miller Anson said... [Reply]

sihir pernah 'singgah' kat fmly sya..sedih bila dpt tau org 2 yg buat.. :(

AriesCip-Cip said... [Reply]

woy keren, wa berarti klu FBan harus sambil wiritani...hhehehe

Cahaya hidup said... [Reply]

datang visit sini jugak tgok ada silap eja produck instead of product :)

Andrey Kusanagi said... [Reply]

info yang bagus sob,,,
mampir sob di AndreyKusanagi.Com

Muhammad Khairul Fahmi said... [Reply]

mudah-mudahan kita dijauhkan dari gangguan sihir...btw tnx for shared info :)

sabar said... [Reply]

hebat

♥♥CiK LaLa's♥♥ said... [Reply]

mcm2 dunia zaman skarang..
nauzubillah..
sy singgah cni..:)

Lizzy said... [Reply]

selalu ada celah bagi kejahatan utk masuk ke mana saja. semakin canggih zaman, semakin canggih kejahatan.

Syabab Pengembara said... [Reply]

Assalamu'alaikum...
Salam.. terimakasih sudah berkunjung ke blog saya...
Salam ukhuwah.... :)

aku shafiq said... [Reply]

yak! .. terkejut apix .. dalam internet pun boleh kena sihir jugak .. bhaya2

http://dunia-kami-realiti.blogspot.com

zhardatypewritter said... [Reply]

Wah dahsyat 2

rohmadaini said... [Reply]

wow ada ada saja

Admin said... [Reply]

DOWNLOAD IDM LATEST VERSION 6.16 WITH 1 YEAR SERIAL KEY 50% INCREASE IN DOWNLOADING SPEED DOWNLOAD FREE FROM HERE-->>> www.copyrightgames.blogspot.com

DOWLOAD WIN 7 AND WIN 8 ACTIVATED SETUPS FULL VERSIONS DOWNLOAD FREE FROM HERE-->>> www.gamesaccess.blogspot.com

Post a Comment

 
© Copyright 2011 ILMU PEDOMAN HIDUP
Theme by perantaucyber
Template Powered by Blogger.