Followers

Wednesday, November 6, 2013

10 pasangan nikah sempena Maal Hijrah

10 pasangan nikah sempena Maal Hijrah 
Foto Bernama

KUALA LUMPUR - Sempena keberkatan sambutan Maal Hijrah 1435 Hijrah hari ini, sebanyak 10 pasangan di sekitar Gombak melangsungkan pernikahan secara beramai-ramai untuk berhijrah ke status baharu bergelar sebagai suami isteri.
  
Kesemua pasangan pengantin yang berusia lingkungan 20-an itu dinikahkan oleh lima jurunikah bertauliah dari Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) dan Masjid Al-Khairiyah, Taman Sri Gombak dekat sini dalam program anjuran masjid berkenaan.
  
Berikutan cuti umum sempena Maal Hijrah, kira-kira 1,000 orang tetamu termasuk anggota keluarga pasangan pengantin hadir untuk menyaksikan majlis pernikahan itu di Masjid Al-Khariyah, yang bermula 10.30 pagi.
  
Kerani syarikat swasta Muhamad Syafiq Fazly Mohd Sabri, 21, berkata beliau dan pasangannya Dayang Fauziah Japar, 29, yang juga kerani memilih melangsungkan pernikahan pada sambutan Maal Hijrah kerana ia simbolik penghijrahan kepada kehidupan baharu.
  
"Dahulunya bujang, sekarang sudah bergelar suami. Pernikahan ini adalah satu penghijrahan dalam hidup kerana sekarang saya sudah punya komitmen.

"Adalah penting buat saya untuk mengubah sikap ke arah lebih baik dan bertanggungjawab supaya saya dan isteri akan dapat mengekalkan hubungan perkahwinan ini," katanya kepada pemberita selepas majlis pernikahan itu.
  
Pelayan Muhammad Ajmal Mohd Sabri, 20, dan pasangannya Rusediana Atiqah Izzati Ahmad Saifuddin, 20, yang masih menuntut di Mahsa College menganggap majlis pernikahan mereka cukup bermakna kerana ia adalah permulaan untuk mereka menjalani kehidupan sebagai pasangan suami isteri.
  
"Kami sudah lama berkawan. Adalah lebih baik kami menghalalkan perhubungan melalui perkahwinan. Bagi saya, ini juga adalah satu penghijrahan buat kami untuk lebih matang dan bertanggungjawab dalam menjalani kehidupan sebagai suami isteri," katanya.
  
Sementara itu, Nazir Masjid Al-Khairiyah Ir Mohd Rozi Salleh berkata pihaknya menganjurkan majlis itu pada sambutan Maal Hijrah kerana melihat ia adalah tahun baharu Islam dan merupakan antara bulan mulia yang mempunyai hikmah tersendiri.
  
"Justeru, dengan tarikh 1 Muharam ini, ia menjadi satu penghijrahan kepada pasangan belia remaja kita ini daripada kehidupan mereka sebelumnya kepada satu kehidupan lebih baik iaitu menjadi ketua keluarga dan ibu kepada anak-anak yang dilahirkan nanti," katanya.
  
Beliau berkata masjid itu membelanjakan RM10,000 untuk kos makanan, pelamin, khemah dan cenderahati tetamu. - Bernama
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment

 
© Copyright 2011 ILMU PEDOMAN HIDUP
Theme by perantaucyber
Template Powered by Blogger.