Followers

Wednesday, July 24, 2013

Cara Hilangkan Selulit

altSoalan : Saya Nisa, saya nak tanya, berat saya 45kg dan tinggi 150cm. Masalahnya badan Nisa ni selulit tu agak banyakla, lagi-lagi kat peha, jadi sekarang Nisa cuma buat cardio-like running and cycling sahaja, so adakah selulit tu akan hilang jika saya buat cardio sahaja?
Jawapan :
Nisa, terima kasih kerana sudi menghantar email kepada saya. Biar saya terangkan serba sedikit mengenai isu selulit, bagaimana ia terbentuk dan apa yang Nisa boleh lakukan untuk mengurangkannya.
Apa Dia Selulit?
Selulit sebenarnya adalah lemak pada kulit yang bercantum dengan collagen. Gabungan collagen itulah yang memberikan selulit rupa seperti “cottage cheese” yang Nisa tidak ingini. Selalunya selulit terbentuk pada peha, punggung dan kadangkala pada tangan, betis dan torso atas.
Masalah selulit adalah genetically driven (85% daripada kebanyakan wanita mempunyai selulit) dan jarang terdapat pada kaum Adam kerana sel lemak pada kulit lelaki adalah yang lebih jauh daripada lapisan atas kulit. Oleh kerana ia berpunca daripada keturunan, ia juga terdapat pada wanita yang sebenarnya kurus dan mengamalkan gaya hidup yang sihat.
Cara Untuk Mengurangkan Selulit?
Malangnya, disebabkan oleh ciri-ciri selulit, hampir mustahil untuk menghilangkan selulit. Apa yang Nisa boleh lakukan adalah mengurangkan lemak!
Kurangkan lemak boleh mengurangkan kesan selulit. Ia tidak hilang 100% tetapi tidak begitu jelas kelihatan.
Untuk keterangan yang lebih lanjut, biar saya senaraikan pelbagai kaedah untuk merawat selulit (kurangkan lemak) :
  • Liposuction: Ia adalah rawatan untuk buang lemak bawah kulit. Ia mahal dan hanya memberi kesan untuk sementara waktu. Liposuction surgery mempunyai beberapa risiko. Selain itu liposuction tidak mengubah struktur kulit anda. Jadi selulit akan terjadi semula sedikit demi sedikit.
Selain itu, terdapat juga rawatan berikut :
  • Mesin Endermologie: ia banyak digunakan oleh pusat rawatan dan spa. Ia mengunakan roller dansuction tool pada bahagian badan yang mempunyai selulit. Sekali lagi, ia hanya rawatan jangka pendek.
  • Pil Pembentung (Blocker) Collagen. Teori : Kurang collagen maka kurang selulit?
  • Krim-krim dan lain-lain.
  • Gaya hidup sihat! Ini mungkin cara yang paling berkesan untuk mengurangkan lemak dan kesan selulit.
Kesimpulan
Nisa patut terima hakikat bahawa selulit adalah genetically driven. Rawatan di spa dan pusat kecantikan bukan sahaja mahal tetapi ia hanya untuk jangka masa yang pendek untuk mengurangkan kesan selulit (bukan untuk menghilangkan terus). Nasihat saya adalah Nisa perlu sentiasa jaga pengambilan lemak dengan pengamakan gaya hidup yang sihat dan akhir sekali, terima badan anda seadanya.
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment

 
© Copyright 2011 ILMU PEDOMAN HIDUP
Theme by perantaucyber
Template Powered by Blogger.