Followers

Tuesday, March 20, 2012

10 rompakan termahal di dunia!!

10. Harry Winston (5th December 2008 -Paris, France: 108 million dollars)

empat lelaki memasuki kedai barang kemas jeweler of the star sebelum kedai di tutup..tiga dari mereka memakai rambut palsu dan berbaju wanita.selepas mengosongkan rak hiasan perompak telah memaksa pekerja ke belakang kedai dimana lebih banyak barang kemas di simpan..oh yerr harry winston tu nama pemilik jeweler to the star.... Klik sini



9. Antwerp Diamond Centre (16 February 2003 -Belgium: $ 100 million)

80 peratus urusniaga belian mesti di antwerp dan pencuri belian tahu fakta ni..memang rasanya rompakan ni rompakan belian paling menarik di dunia..pencuri tak larat nak bawa lari kesemua 189 peti batu batu berharga tetapi masih boleh mengosongkan 123 peti.bilik simpanan di lengkapi dgn 10 tahap keselamatan canggih termasuk heat sensor,radar dopler,medan megnetik,seismic sensor dan kunci yg mempunyai lebih 10 million kombinasi..tembus jugak beb..



8. California Bank Robbery (March 24, 1972 -U.S.: $ 30 million)

tujuh orang dari ohio merompak bilik kebal bank california..rekod tertinggi rompakan pada masa tu..mereka mengosongkan bilik tu..pihak fbi sendiri tak tahu nilai sebenar yg berjaya di curi seperti tertulis di laman web mereka.



7. Robbery of the Shipol Airport (25 February 2005 -Amsterdam: approximately $ 118 million).

yang ni sempoi..tapi rompakan berlian terbesar di dunia..di anggarkan 118 million tetapi nilai sebenar di katakan lebih tinggi kerana berlian belum di potong dan di gred..dua minggu sebelum kejadian 4 org telah mencuri truk klm iaitu syarikat penghantaran di sana..dgn berbaju uniform klm dua perompak tros mengacukan pistol pada driver dan dgn selamber bawa kuar satu truk berlian..



6. The British Bank of the Middle East (20 January 1976 -Beirut, Lebanon: 25 million pounds).

dikatakan hasil dari risikan di ketuai oleh yaser arafat yg mengetuai plo pada masa tu dan memperjuangkan hak rakyat palestine..dua hari kosong tros dgn tenang amik semua skali..bravo...



5. Knightsbridge security deposit (12 July 1987 -UK: 60 million pounds).

yang ni pun sempoi..tapi ada b.odoh sikit..ketua dia tu yg kat gambar novel tu..datang dari italy ke britain dgn rekod lebih 30 rompakan..memang kaki..sewa peti simpanan satu..letak tanda di tutup kat pintu buat kerja rompakan dalam diam..sejam kemudian baru guard perasan.orite bukan guard tu yg b.odoh tapi ketua penyamun ni..dia berjaya melarikan diri ke amerika latin tetapi pulang semula ke england sebab nak amik kereta ferarri dan berjaya di tahan oleh polis..kehkehhkeh...



4. Baghdad Bank Robbery (12 July 2007 -Baghdad, Iraq: *** million dollars).

yang ni baru betul kerja orang dalam..3 guard telah mengosongkan sebuah bank di baghad..walaupun nilai rompakan tinggi tetapi pihak media low profile dgn kes ni..tiada siapa di tahan..



3. Boston Museum (March 18, 1990 -Boston, USA: 300 million dollars).

rompakan muzium seni terbesar di dunia..dua orang amatur menyamar polis dan mengikat pak guard muzium dan sehingga sekarang kes ni tidak selesai lagi..amerika menawarkan 5 million pada pemberi maklumat..



2. Robbery of City bonds (Accessed 2 May 1990 -London: 292 million pounds).

number dua ni special..guna pisau je..low profile..rompak pun satu briefcase je tapi dalam dia ada 301 keping bond yg bernilai 292 million..setelah di siasat oleh fbi dua keping je hilang dan selebihnya di temui semula..seorang suspek mati dgn kesan tembakan di kepala..



[IMG]1. Central Bank of Iraq (March 18, 2003 -Baghdad, Iraq 1 billion dollars !)[/IMG]

duit saddam..sehari sebelum iraq di bom saddam telah mengarahkan anaknya qusay mengeluarkan duit sebanyak satu billion dolar..hanya 650 million berjaya di temui amerika lagi 350 million missing in action..




Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment

 
© Copyright 2011 ILMU PEDOMAN HIDUP
Theme by perantaucyber
Template Powered by Blogger.