Followers

Thursday, November 3, 2011

75 peratus kadet wanita alami gangguan seks



75 peratus kadet wanita alami gangguan seks

SYDNEY: Hampir 75 peratus kadet wanita di akademi latihan tentera Australia pernah mengalami gangguan seksual, kata satu laporan kerajaan selepas menemui siri skandal membabitkan salah laku terhadap wanita.
Suruhanjaya Hak Asasi Australia dalam laporan yang dikeluarkan semalam menyatakan keadaan bertambah baik sejak beberapa tahun dan Akademi Pasukan Pertahanan Australia secara amnya adalah tempat selamat untuk kadet wanita, menurut laporan.
Bagaimanapun, kajian itu mendapati akademi latihan itu masih jauh sebagai tempat sesuai untuk wanita dengan 74 peratus kadet wanita melaporkan mereka pernah mengalami gangguan seksual atau gangguan berdasarkan jantina.

“Jika Australia mempunyai pasukan tentera darat dan laut yang paling hebat, ia mestilah mempunyai pegawai berpendidikan dan sistem latihan yang hebat, sistem yang menilai sumbangan kedua-dua lelaki dan wanita,” kata Ketua Penyiasatan Suruhanjaya Diskriminasi Seks, Elizabeth Broderick.

Menteri Pertahanan Stephen Smith mengarahkan penilaian pada April, selepas seorang kadet wanita secara rahsia merakamkan perlakuan seks dengan kadet lain.

Video itu disiarkan di internet oleh kadet lelaki lain akademi itu. Wanita itu berkata beliau tidak mengetahui aksinya dirakam sehinggalah pegawai tentera menghubunginya.
Dua bulan sebelum itu, satu laporan mendapati wujud insiden perlakuan seks terlampau di atas kapal tentera laut, di tengah-tengah dakwaan sekumpulan anak kapal HMAS Success mengadakan pertandingan siapa yang melakukan seks dengan lebih ramai krew wanita.

Smith, yang curiga dengan kedua-dua skandal itu mengarahkan Broderick menilai terhadap budaya di akademi itu dan kesannya kepada kadet wanita.

Fasa kedua penilaian itu dijangka selesai tahun depan, yang akan meninjau layanan yang diberikan ke atas wanita di seluruh pasukan tentera.

Penilaian berasingan akan mengkaji penggunaan alkohol dan media sosial, laluan kepemimpinan wanita dan isu tentera lain.

Pegawai menemuramah lebih satu perempat kadet di akademi itu yang dipilih secara rawak. Kadet itu terbabit dalam kumpulan fokus kecil, mengisi soal selidik dan dihimpunkan dalam kumpulan besar untuk berkongsi pengalaman. – AP


Comments
1 Comments

1 comments:

sigit said... [Reply]

Bajukatun
dir="ltr">(42)
waduh bisa gawat dong kalau punya istri dari ...

Post a Comment

 
© Copyright 2011 ILMU PEDOMAN HIDUP
Theme by perantaucyber
Template Powered by Blogger.